Uroczyście przysięgam, że knuję coś dobrego! - wakacyjne wsparcie dla wychowanków Domu Dziecka Chmielnicka Rada Obwodowa.

Numer projektu:

S/98

Lider projektu:

Instytut Wiedzy i Kompetencji

Źródło finansowania:

Projekt dofinansowany w ramach konkursu „2 Edycja Konkursu Grantowego POP Fund - Projekty Średnie” ogłoszonego przez Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej - Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej

Data rozpoczęcia projektu:

22-06-2024

Data zakończenia projektu:

31-08-2024

Cel projektu:

Projekt jest komplementarny do działań, na które wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach projektu zakwalifikowanego do realizacji w 1 Edycja Konkursu Grantowego POP Fund - Projekty Małe (Zmalujmy razem coś wspaniałego! - Давайте разом намалювати щось чудове!) oraz działań, które fundacja Instytut Wiedzy i Kompetencji prowadzi na rzecz podopiecznych Powiatowego Centrum Młodzieży w Garczynie nieprzerwalnie od marca 2022. Wsparcie w ramach projektu polega na organizacji konstruktywnego czasu wolnego w okresie wakacji 2024 dla 113 dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji - wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej przeniesionej z Ukrainy. Jest to szczególnie ważna inicjatywa, gdyż 113 młodych uchodźców szczególnie potrzebuje aktywności (są to dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych wynikających z posiadania orzeczenia o niepełnosprawności, zamieszkują teren ośrodka zamkniętego - w lesie, daleko od miasta, przez co ich dni są monotonne, a potrzeby większe niż rówieśników). W ramach projektu zaplanowano następujące działania: - WAKACYJNE WARSZTATY ARTETERAPEUTYCZNE (kontynuacja działań już prowadzonych, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem), - WAKACYJNY TEATR EMOCJI (nowa forma wsparcia na rzecz grupy docelowej), - CYKL WAKACYJNYCH BIERÓW NA ORIENTACJĘ (nowa forma wsparcia na rzecz grupy docelowej), - WAKACYJNA AKADEMIA LEGO (kontynuacja dobrych praktyk). Celem głównym projektu jest zapewnienie dalszego dostępu do opieki z zakresu zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży z grupy defaworyzowanej (wsparcie socjoterapeutyczne - grupowe warsztaty z arteterapii oraz zajęcia z lego - w formie terapeutycznej), ale także stworzenie warunków do beztroskiego spędzenia czasu wolnego, przy jednoczesnym pracowaniu nad emocjami, sprawnością fizyczną oraz kształtowaniu kompetencji miękkich (współpraca w grupie, rozwiązywanie konfliktów). Podobnie jak w poprzednim projekcie nasze działania chcemy skierować do młodych odbiorców, którzy nie tylko mierzą się z konsekwencjami wojny, ale także jeszcze przed jej wybuchem należeli do grupy defaworyzowanej - wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej przeniesionej z terenu Ukrainy. Dzisiaj nastolatkowie znajdują się w ciężkim położeniu - wychowawcy są przemęczeni, brakuje pomysłów na spokojne i wartościowe spędzenie czasu wolnego, a fakt, że taka duża liczba osób młodych przebywa w jednym miejscu tyle czasu nie pomaga im w codziennych zmaganiach.

Grupa docelowa projektu:

  1. Działania skierowane będą do podopiecznych ukraińskiej placówki opiekuńczo-wychowawczej „Dom Dziecka Chmielnicka Rada Obwodowa” - 113 sierot, które znalazły schronienie w Powiatowym Centrum Młodzieży w Garczynie. Dzieci i młodzież przybyły do Polski pod koniec lutego 2022 - po rozpoczęciu działań wojennych na terenie, na którym funkcjonowała placówka (przeniesiony został cały dom dziecka, wraz z 9 opiekunkami).

W skład grupy docelowej proj.wchodzi 113 podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej: 62 dziewczęta, 51 chłopców. Dzieci przebywające w placówce są w wieku od drugiego do 19r.ż.,przy czym przeważają dzieci od 10 do 17r.ż. (64 dzieci). Wśród grupy docelowej znajdują się dzieci i młodzież z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej, co wpływa na pogłębienie wykluczenia społecznego.

  1. Bieżące problemy i potrzeby grupy docelowej, na które odpowiada niniejszy wniosek:

- izolacja (grupa przebywa w ośrodku z dala od dużego miasta, co powoduje nudę),

- zmęczenie wychowanków (9 wychowawców nieprzerwanie sprawuje opiekę nad 113 dzieci - są wycieńczeni i potrzebują opieki wytchnieniowej, w szczególności w okresie wakacyjnym, kiedy wychowankowie nie uczęszczają do szkoły),

- dzieci i nastolatków dotyka nuda, brak pomysły na konstruktywne spędzenie czasu wolnego,

- wychowankom brakuje regularnego wsparcia, które realnie odmieniłoby ich sytuację,

- grupa docelowa na co dzień ma problemy z zaufaniem,

- młodzi ludzie nadal mają w sobie dużo żalu do ich położenia (przerwane adopcje, brak kontaktu z rodzicami, którzy mają ograniczone prawa rodzicielskie ,

- potrzebują regularnego wsparcia psychoemocjonalnego, zaś brak im dostępu do usług psychologicznych,

- specjalne potrzeby wnikające z posiadania orzeczenia o niepełnosprawności,

- duża rozpiętość wiekowa utrudniająca integrację.

  1. Dzieci i młodzież przebywają na co dzień w ośrodku w powiecie kościerskim. Jest to teren wiejski, oddalony od metropolii Trójmiejskiej. Wychowankowie z przyczyn organizacyjnych nie opuszczają miejsca pobytu, przez co pogłębia się ich wykluczenie spowodowane powtarzalnością kolejnych dni.

Formy wsparcia:

W ramach projektu zaplanowano następujące działania:

  • WAKACYJNE WARSZTATY ARTETERAPEUTYCZNE,
  • WAKACYJNY TEATR EMOCJI,
  • CYKL WAKACYJNYCH BIEGÓW NA ORIENTACJĘ,
  • WAKACYJNA AKADEMIA LEGO.

Wartość projektu:

73 260,00

Wartość dofinansowania:

73 260,00