Polityka ochrony dzieci

Polityka Ochrony Dzieci IWiK – wersja pełna, 30.09.2023 r.

DZIECKO W CENTRUM

Polityka ochrony dzieci i młodych dorosłych przed krzywdzeniem w fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji

Wersja pełna, 30 września 2023 r.

Dziecko ma prawo być sobą.
Ma prawo do popełniania błędów.
Ma prawo do posiadania własnego zdania.
Ma prawo do szacunku.
Nie ma dzieci – są ludzie.

Janusz Korczak

Część 1. Wprowadzenie

Preambuła

W trosce o dobrostan i bezwzględne bezpieczeństwo dzieci objętych działaniami Fundacji wszystkich pracownicy i współpracownicy Instytutu Wiedzy i Kompetencji aktywnie angażują się w działania wzmacniające bezpieczeństwo dzieci, szczególnie w kontekście ochrony przed przemocą oraz w promowanie praw nieletnich, a nade wszystko tych, którzy zagrożeni są wykluczeniem społecznym.

Wszystkie nasze działania podyktowane są dobrem dziecka oraz jego najlepiej pojętym interesem.

Zgodnie z założeniami statutowymi działamy na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych, podnoszenia dobrostanu psychicznego oraz włączenia społecznego rozumianego jako stworzenie warunków do trwałej reintegracji społecznej dzieci i młodzieży, w tym tych najbardziej potrzebujących - z grup defaworyzowanych (młodych ludzi z pieczy zastępczej, nastolatków z doświadczeniem uchodźstwa i nieletnich o specjalnych potrzebach wynikających zposiadanego orzeczenia o niepełnosprawności).

Realizując działania statutowe na rzecz wszystkich beneficjentów, w szczególności nieletnich kierujemy się wartościami bliskimi naszemu sercu - szacunkiem oraz bezpieczeństwem. Budujemy przyjazną atmosferę, która opiera się na wzajemnym szacunku.

Polityka Ochrony Dzieci fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji jest skonstruowana w oparciu o przepisy prawa polskiego, zapisy Konwencji o Prawach Dziecka i Międzynarodowej Karty Praw Człowieka oraz o dobre praktyki polskie i zagraniczne.

O fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji

Fundacja Instytut Wiedzy i Kompetencji od 2017 roku prowadzi działania mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu grup najbardziej na nie narażonych - dzieci i młodzieży z pieczy zastępczej, z rodzin imigrantów iuchodźców, seniorów oraz osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, w szczególności:

1. Fundacja działa na rzecz placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu Trójmiasta oraz powiatu wejherowskiego, co stanowi jej główny obszar działalności.

Wsparciem edukacyjnym, terapeutycznym oraz poradnictwem zawodowym obejmuje ponad stu wychowanków Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej „Nasz Dom” w Rumi, Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej „Na Wzgórzu” wSopocie oraz 6 placówek opiekuńczo-wychowawczych wchodzących w skład Gdańskich Domów dla Dzieci.

Od 2018 roku na rzecz podopiecznych wyżej wymienionych podmiotów zrealizowano projekty wsparcia doraźnego, w szczególności wsparcia z obszaru podnoszenia kompetencji matematycznych i językowych (w tym niwelowanie negatywnych skutków pandemii Covid-19 w obszarze niepowodzeń szkolnych).

Prowadzone są także projekty finansowane z Funduszy Norweskich (w ramach Programu Edukacja), Programu Erasmus+.

Ponadto poza wsparciem doraźnym fundacja realizuje na rzecz pieczy zastępczej projekty strategiczne - opracowywana jest oferta edukacyjna przeciwdziałając przedwczesnemu opuszczaniu systemu edukacji, pracownicy katalogują dobre praktyki w podręcznikach, które rozpowszechniane są wśród podmiotów z terenu całej Polski.

2. Fundacja wspiera również dzieci i młodzież pochodzące z rodzin imigrantów z Ukrainy, Białorusi, Armenii, Gruzji iRosji (projekt Erasmus+ we współpracy z Niemcami i Hiszpanami, projekt UNESCO Polska, projekty statutowe) - warsztaty, wsparcie doraźne, nauka języka i poradnictwo zawodowe.

Od 2022 roku działamy terapeutycznie na rzecz młodzieży z doświadczeniem uchodźstwa.

3. Liczną grupą beneficjentów są także seniorzy, na rzecz których Fundacja realizuje działania w ramach Klubu Seniora Jesień Możliwości (w tym działania międzypokoleniowe).

4. Fundacja posiada także akredytację Programu Erasmus+.

Cel Polityki Ochrony Dzieci

Polityka Ochrony Dzieci Fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji zawiera ramowe zasady, standardy i wytyczne, które mają na celu:

  • uwrażliwienie wszystkich pracowników Fundacji na wagę podejmowania działań zmierzających do ochrony dzieci, nastolatków i młodych dorosłych przed szeroko pojmowanych krzywdzeniem,
  • wskazanie zakresu odpowiedzialności poszczególnych pracowników za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się pod opieką Fundacji,
  • podejmowanie adekwatnej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci, w tym zagrożenia ich zdrowia i/lub życia;
  • określenie działań edukacyjnych, profilaktycznych i interwencyjnych mających na celu zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa,
  • rozwijanie w organizacji kultury pracy opartej na prawach dziecka.

Znajomość i praktyczne stosowanie zapisów niniejszego dokumentu jest obowiązkiem wszystkich pracowników i współpracowników Instytutu Wiedzy i Kompetencji.

Każdy nowo przyjęty pracownik ma obowiązek zapoznać się z dokumentem oraz zaakceptować jego zapisy.

Krzywdzenie dzieci

Krzywdzenie definiuje się jako każdą intencjonalne lub nieintencjonalne działanie lub jego brak (rozumiany jako brak reakcji w przypadku zaobserwowania krzywdy) ze strony jednostek, organizacji lub społeczności, które wpływa negatywnie na równość praw i wolności dzieci lub zakłóca ich zdrowy rozwój.

Na potrzeby dokumentu wyróżniamy cztery główne kategorie krzywdzenia:

  • Przemoc fizyczną - to forma agresji, która prowadzi do rzeczywistego lub potencjalnego cierpienia fizycznego dziecka. Pochodzi ona od rodzica, osoby pełniącej funkcję opiekuna lub osoby, która ma nad dzieckiem pewną formę kontroli. Może być to jednorazowy incydent lub ciągła seria działań.
  • Przemoc psychiczna - jest to długotrwała, niematerialna, destrukcyjna interakcja między dzieckiem a jego opiekunem, w tym zarówno działania, jak i ich brak. Wymienia się tu między innymi brak emocjonalnej dostępności, emocjonalne zaniedbanie, stosunek oparty na wrogości i obwinianiu, a także nieodpowiednie interakcje z dzieckiem, które nie są zgodne z jego etapem rozwojowym.
  • Przemoc seksualna - obejmuje angażowanie dziecka w działalność seksualną, której nie jest w stanie wpełni zrozumieć ani na którą nie jest w stanie wyrazić świadomej zgody. Eksploatacja ta może również przybrać formę seksualnego wyzysku, który wykorzystuje pozycję dziecka jako podatnego na zagrożenia, w celach finansowych, społecznych lub politycznych.
  • Opuszczenie dziecka - odnosi się do ciągłego lub sporadycznego niezaspokajania podstawowych potrzeb fizycznych i emocjonalnych dziecka, ignorowania jego fundamentalnych praw, co prowadzi do zaburzeń zdrowotnych i problemów w rozwoju.

Część 2. Zasady udzielania pomocy oraz organizacji aktywności z udziałem dzieci

Zasady ogólne

Fundacja Instytut Wiedzy i Kompetencji świadczy pomoc terapeutyczną, socjoterapeutyczną, psychologiczną oraz doradczą (poradnictwo zawodowe). Pomoc ta może być udzielana w formie bezpośredniej - indywidualnej lub grupowej (m.in. podczas warsztatów, spotkań grup wsparcia, sieciowania), jak i formie pośredniej (z wykorzystaniem narzędzi pracy na odległość takich jak komunikatory internetowe lub telefon).

Pracownicy Instytut Wiedzy i Kompetencji udzielają pomocy dzieciom oraz nastolatkom w ramach działań statutowych Fundacji, są to działania bezpłatne.

W działaniach mogą wziąć udział wszystkie dzieci, nastolatkowie oraz młodzi dorośli - bez względu na płeć, narodowość, kolor skóry, status materialny, wyznanie, poziom sprawności, w szczególności grupy narażone na wykluczenie społeczne, w tym wychowankowie pieczy zastępczej, dzieci i młodzież z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, a także osoby młode z orzeczeniem o niepełnosprawności lub zaburzeniem całościowym (spektrum autyzmu lub Zespołem Aspergera).

Pomoc bezpośrednia w formie indywidualnej lub grupowej świadczona jest przeważnie w siedzibach podmiotów współpracujących z Fundacją, w tym w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w Powiatowym Centrum Młodzieży w Garczynie, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych z regionu. W uzasadnionych przypadkach działania podejmowane są w siedzibie własnej.

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonej pomocy nieletnim i młodym dorosłych pracownicy Instytutu Wiedzy i Kompetencji objęci są bezpłatną superwizją oraz poradnictwem psychologicznym. Mamy także wdrożony program przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu dla pracowników.

W kontaktach z nieletnimi podopiecznymi pracownicy Instytutu Wiedzy i Kompetencji kierują się szacunkiem dla godności i praw dziecka, z naciskiem na ochronę dziecka przed wszelką formą krzywdy. Interakcje z dziećmi odbywają się w sposób, który chroni ich prawo do prywatności.

Bezpośrednia komunikacja pomiędzy pracownikami Fundacji a dzieckiem jest dostosowana do specyficznych potrzeb nieletniego realizowana jest tylko po uzyskaniu jego zgody. Wszystkie planowane inicjatywy dotyczące dzieci, takie jak warsztaty, półkolonie, grupy wsparcia, grupy socjoterapeutyczne, zajęcia pozaszkolne lub kampanie, są analizowane pod kątem potencjalnych ryzyk dla dobra i praw uczestników.

Obowiązkiem wszystkich pracowników Instytut jest:

  • traktowanie wszystkich dzieci równo, niezależnie od ich pochodzenia, wyglądu, przekonań czy stanu zdrowia;
  • wykazywanie szacunku wobec unikalność każdego dziecka, w tym jego przekonania i doświadczenia;
  • poważanie opinii dziecka, jego relacji z przebiegu zdarzeń.

Ponadto bezwzględnym obowiązkiem kadry jest używanie wobec nieletnich języka wolnego od osądów, zgodnego z poziomem rozwojowym dzieci i młodzieży, a także dostosowanego do specjalnych potrzeb nastolatków posiadających orzeczenie o niepełnosprawności.

Cały zespół pracowniczy odpowiada za współtworzenie w Fundacji atmosfery otwartości i wspólnej odpowiedzialności, która sprzyja dyskusji na temat ochrony dobra najmłodszych beneficjentów.

Odmowa udzielenia pomocy

Obowiązkiem każdego pracownika Instytut Wiedzy i Kompetencji jest reagowanie w przypadku dostrzeżenia krzywdy dziecka, nastolatka lub młodego dorosłego.

Każda osoba, która działa z ramienia Fundacji jest zobligowana do wszczęcia kroków w przypadku, gdy podejrzewa, iż ww. osobom wyrządzona jest krzywda fizyczna lub psychiczna.

W uzasadnionych przypadkach pracownik może odmówić udzielenia pomocy, przy czym wówczas sprawę kieruje do pozostałych pracowników Fundacji lub odpowiednich służb publicznych.

Przykładowe sytuacje, w których pracownik może odmówić udzielenia pomocy nieletniemu:

  • kiedy pomoc dla koliduje z dobrem dziecka;
  • kiedy pomoc mogłaby narazić na szkodę pracownika Fundacji, w szczególności zagrożenie jego zdrowia lub życia;
  • gdy istnieje ryzyko konfliktu interesów związane z bliskimi relacjami czy pokrewieństwem;
  • kiedy nadrzędnym celem jest udzielenie wsparcia w innej formie;
  • jeśli pracownik oceni, iż jego kompetencje i wiedza nie są w przypadku nieletniego wystarczające do udzielenia mu fachowej opieki i pomocy.

Ujawnienie informacji

Osoby zatrudnione w fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji, które udzielają wsparcia osobom nieletnim (zarówno wprost, jak i pośrednio) są zobowiązane do zachowania poufności informacji, które uzyskały podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Należy przy tym pamiętać, iż pracownicy działają na rzecz dzieci imłodzieży o szczególnych potrzebach - z pieczy zastępczej, z traumą wojenną lub z zaburzeniami psychicznymi, zatem poufność jest podstawą do budowania zaufania i relacji z beneficjentem.

Pracownik może jednak zdecydować, iż sytuacja wymaga złamania tajemnicy zawodu.

Mogą to być między innymi następujące przesłanki:

  • poważne ryzyko dla zdrowia lub życia dziecka lub innych związanych z sytuacją osób, w szczególności w zaburzeniach suicydalnych,
  • wymóg przez obowiązujące przepisy prawa, w szczególności w przypadku interwencji służb publicznych.

W przypadku audytu dokumentacji projektowej (przez Instytucje Zarządzające w ramach danej dotacji), ujawniane są tylko te informacje, które są konieczne do rozliczenia projektu (na przykład listy uczestników kursów czy innych działań). Fundacja stara się ograniczyć zakres przekazywanych danych, zwracając uwagę organowi finansującemu na potrzebę ujawniania tylko minimalnych i adekwatnych informacji, a także na ich właściwe zabezpieczenie.

Zasady kontaktu bezpośredniego z dzieckiem

Pomocy bezpośredniej dziecku udzielają pracownicy Fundacji, w tym między innymi: psychologowie, pedagodzy, arterapeuci, doradcy zawodowi, nauczyciele przedmiotowi, a także w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą opiekuna, również edukatorzy seksualni oraz psychiatrzy.

Fundacja dokłada wszystkich starań, by miejsce udzielenia pomocy bezpośredniej było dostosowane do potrzeb dziecka, było mu znane.

Opiekunowie dziecka mają prawo do informacji o udzielanej dziecku pomocy, o ile udzielenie tej informacji, wocenie terapeuty dziecka, nie powoduje zagrożenia dla dobra dziecka oraz o ile opiekun (rodzic) nie jest pozbawiony praw rodzicielskich, nie ma ograniczonej władzy rodzicielskiej.

Jeśli obydwoje rodzice posiadają pełnię praw rodzicielskich, rekomenduje się współpracę z obydwojgiem rodziców w zakresie pomocy udzielanej dziecku.

Jeśli w ocenie terapeuty dziecka, współpraca z którymś z rodziców dziecka mogłoby zagrażać dobru dziecka, można od niej odstąpić, co każdorazowo zatwierdza koordynator placówki.

Zasady bezpiecznej relacji pracownik/współpracownik-dziecko i jego opiekun/opiekunowie

W kontaktach z dziećmi i młodymi dorosłymi, a także z osobami o specjalnych potrzebach wynikających z posiadania orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej pracownicy fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji powinni stosować się do min. poniższych zasad:

  1. Konieczne jest unikanie postaw i działań, które kompromitują, poniżają lub krzywdzą dzieci i ich opiekunów, w tym różnych formy agresji emocjonalnej, fizycznej czy przemocy seksualnej.
  2. Kontakt fizyczny z dzieckiem lub jego opiekunem jest dozwolony tylko wtedy, gdy jest on związany znaturalnymi potrzebami dziecka, takimi jak zabawa, higiena, bezpieczeństwo czy uspokojenie.
  3. Zakazane jest podawanie substancji odurzających, w tym alkoholu i leków, zarówno dziecku, jak i jego opiekunowi.
  4. Nie dopuszcza udziału w działaniach niezgodnych z prawem, w których uczestniczy dziecko lub opiekun.
  5. Niedozwolone jest inicjowanie relacji o charakterze seksualnym z dziećmi czy ich opiekunami.
  6. Wymiana jakichkolwiek dóbr lub usług za kontakty seksualne, czy inne formy wykorzystania, jest niedopuszczalna.
  7. Niedozwolone jest zapraszanie dziecka czy opiekuna do własnego domu - wyjątki od tej reguły muszą być konsultowane z koordynatorem Polityki Ochrony Dzieci.
  8. Kontakty osobiste z dzieckiem czy opiekunem poza ramami zawodowymi i oficjalnie świadczonymi usługami są niewskazane; unikanie prywatnych kanałów komunikacji.
  9. Nie można tworzyć relacji z dzieckiem czy opiekunem, która opiera się na wdzięczności za przysługi poza oficjalnymi środkami pomocy.
  10. Towarzyszenie dziecku w podróżach bez obecności jego opiekuna jest zabronione.
  11. Spanie w jednym pokoju z dzieckiem podczas wyjazdów czy obozów jest niedozwolone.
  12. W sytuacji świadczenia pomocy na terenie domu dziecka, nie można pozostawać z nim w izolacji.

Pracownicy Fundacji są zobowiązani do utrzymywania środowiska, które zapobiega krzywdzeniu dzieci, w tym wyszukiwaniu i wykorzystywaniu seksualnemu dzieci, a także innych odbiorców działań oraz promuje wdrażanie kodeksu bezpiecznych relacji w tym zakresie.

Każdy pracownik, który podejmie informację o którymkolwiek z powyższych zachowań ze strony innych pracowników, współpracowników, kontrahentów Fundacji musi niezwłocznie poinformować o tym osobę odpowiadającą za Politykę Ochrony Dzieci lub Zarząd Fundacji.

Zasady przeprowadzania badań społecznych w udziałem dzieci w Instytucie Wiedzy i Kompetencji

Mając na uwadze fakt, iż Fundacja realizuje badania społeczne, w tym badania zapotrzebowania na usługi społeczne na obszarze, na którym później je świadczy wprowadz się następuję zasady dotyczące tego sektora działalności:

  1. Przed przeprowadzeniem badania
  • W kontekście przeprowadzania badań naukowych z udziałem młodszych respondentów, priorytetem jest ich dobro i komfort. Każdy uczestnik, niezależnie od wieku, powinien dobrowolnie i świadomie wyrazić zgodę na udział w badaniu. Ponadto, badanie winno być realizowane przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje.
  • Jeśli chodzi o badania z udziałem dzieci, zgoda ich prawnych opiekunów jest niezbędna przed rozpoczęciem jakiejkolwiek formy indywidualnego wywiadu. W przypadku badań grupowych czy ankiet, zgody może udzielić osoba, która nie jest rodzicem ani prawnym opiekunem, ale jest odpowiedzialna za dobrostan dzieci (na przykład nauczyciel czy dyrektor szkoły).
  • Jeżeli badanie zakłada wykorzystanie urządzeń do rejestrowania dźwięku czy obrazu, konieczne jest uzyskanie odrębnej, jasno sformułowanej zgody od opiekuna prawnego lub osoby, która zapewnia bezpieczeństwo dziecka. Ponadto, dziecko również powinno wyrazić zgodę na udział w badaniu i ewentualne nagrania dźwiękowe czy wizualne.
  1. Przeprowadzenie badania:
  • W trakcie projektowania badania, badacz musi uwzględnić poziom dojrzałości psychicznej uczestników. Istotne jest również rozważenie, jak udział w badaniu może wpłynąć na ich codzienne funkcjonowanie. W szczególności, jeśli badanie dotyczy tematów, które mogą wywołać u dzieci niepokój, powinny one mieć dostęp do wsparcia w postaci osoby, z którą mogą swobodnie porozmawiać.
  • Co do metod badawczych, dziecko może uczestniczyć w badaniu na różne sposoby: online, telefonicznie lub poprzez kontakt bezpośredni. W sytuacji, gdy badanie odbywa się w domu dziecka, obowiązkowa jest obecność jego rodzica czy prawnego opiekuna.

Respondent ma prawo do zachowania poufności i anonimowości przy badaniu.

Zgromadzone dane badawcze powinny być bezpiecznie przechowywane. O ile jest to możliwe, należy zastosować techniki ochrony anonimowości.

Surowe dane badawcze należy zakodować zaraz po ich zarejestrowaniu.

Ochrona wizerunku i danych osobowych dziecka i jego opiekunów

Fundacja Instytut Wiedzy i Kompetencji przestrzega przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w tym danych szczególnie chronionych , m.in. poprzez:

  • odbieranie pisemnej zgody beneficjentów działań na przetwarzanie ich danych osobowych (załącznik);
  • wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo danych (administratora danych osobowych - Dorota Kotwicka);
  • tworzenie elektronicznych rejestrów przetwarzania danych w każdym projekcie;
  • szkolenia pracowników w zakresie RODO;
  • zabezpieczenie dokumentacji zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej;
  • określenie jasnych zasad ujawniania zawartych w dokumentacji informacji instytucjom trzecim.

Zasady przetwarzania danych osobowych klientów oraz postępowania z dokumentacją klientów określa odrębny dokument „Polityka bezpieczeństwa danych osobowych”, będący załącznikiem do Polityki.

Współpraca z mediami

Fundacja nie udostępnia informacji o klientach przedstawicielom mediów. Pracownicy i współpracownicy Fundacji nie kontaktują obecnych i byłych klientów z przedstawicielami mediów, ani nie wypowiadają się w ich konkretnych sprawach w mediach (tradycyjnych i społecznościowych), nawet po anonimizacji danych klienta.

W sytuacjach wyjątkowych wypowiedź jest możliwa jedynie po wyrażeniu pisemnej zgody przez klienta lub jego opiekuna.

Utrwalanie i publikowanie wizerunku klienta

Wyznaczeni pracownicy Fundacji mogą w celu dokumentacji prowadzonych działań lub ich promocji wykonywać zdjęcia lub filmy z udziałem podopiecznych. Jeżeli na zdjęciu/filmie widoczna jest twarz/postać klienta w sposób, umożliwiający jego identyfikację, należy odebrać zgodę od klienta na utrwalanie lub opublikowanie jego wizerunku. Jeżeli klientem jest dziecko – należy odebrać zgodę od jego opiekuna oraz zapytać dziecko o zgodę.

Zgoda powinna obejmować szczegółowe określenie, gdzie wizerunek klienta będzie opublikowany, jak długo będzie dostępny oraz jak będzie archiwizowany. Zgoda klienta lub opiekuna dziecka będącego klientem na utrwalanie lub opublikowanie wizerunku powinna być nagrana lub wyrażona na piśmie. Formułę zgody opracowuje dział prawny Fundacji – po uprzednim zgłoszeniu takiej potrzeby.

Przed nagraniem/sfotografowaniem należy klienta poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony film i w jakim kontekście oraz jak długo będzie wykorzystywany przez Fundację.

W pozostałych przypadkach, w szczególności jeżeli wizerunek stanowi szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, a twarz klienta nie jest rozpoznawalna, zgoda klienta na utrwalanie lub opublikowanie wizerunku nie jest wymagana.

Każdorazowo, publikując wizerunek klienta, należy dołożyć starań, by nie był to wizerunek upokarzający, czy stawiający klienta w negatywnym świetle.

W placówkach opiekuńczo-wychowawczych ustanawia się bezwzględny zakaz utrwalania jakichkolwiek materiałów zawierających twarz wychowanków.

Złamanie powyższego zakazu skutkuje natychmiastowym rozwiązaniem stosunku pracy.

Część 3. Zapobieganie krzywdzeniu dziecka

Edukacja

Aby uchronić dzieci przed wszelkimi formami krzywdy, fundacja Instytut Wiedzy i Kompetencji realizuje zróżnicowane programy edukacyjne. Te programy są adresowane do różnych grup: rodziców i opiekunów, specjalistów pracujących z dziećmi oraz bezpośrednio do młodych osób.

Wszystkie te inicjatywy fundacja projektuje w oparciu o najnowsze dane badawcze, sprawdzone praktyki stosowane przez inne organizacje, a także modele, które zostały potwierdzone poprzez różne formy ewaluacji i praktyczne doświadczenie.

Rekrutacja i wdrożenie nowych pracowników

Fundacja Instytut Wiedzy i Kompetencji jako odpowiedzialny pracodawca działa zgodnie z prawem pracy i zatrudnia pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje, którzy podzielają wartości wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności prawo dziecka do ochrony przed krzywdzeniem.

Oświadczenie o niekaralności

Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków z ramienia Fundacji wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych i dyscyplinarnych

Kandydat na pracownika do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi jeszcze przed zawarciem umowy jest sprawdzany przez przedstawiciela Zarządu Fundacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentowana jest wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru. Figurowanie w Rejestrze wyklucza zawarcie umowy z kandydatem.

Dokumenty wymienione w niniejszym punkcie przechowywane są w dokumentacji pracownika.

Dokumenty i szkolenia dla nowych pracowników

Pracownik przed przystąpieniem do pracy obowiązany jest zapoznać się z:

  • niniejszą polityką
  • zasadami ochrony danych osobowych
  • regulaminem pracy
  • innymi zasadami i procedurami obowiązującymi w Fundacji.

Odpowiedzialny za przekazanie pracownikowi ww. dokumentów jest wyznaczony przez Zarząd pracownik.

Pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z wyżej wymienionymi dokumentami i potwierdzenia tego faktu poprzez złożenie podpisu na oświadczeniu.

Ponadto każdy nowo przyjęty pracownik przechodzi przeszkolenie w zakresie:

  • zapisów Polityki Ochrony Dzieci,
  • przestrzegania praw dziecka,
  • przetwarzania danych osobowych w Fundacji,
  • ochrony wizerunku,
  • pracy w środowisku pieczy zastępczej.

Przygotowanie programu tych szkoleń koordynuje koordynator Polityki Ochrony Dzieci w Fundacji, wyznaczony przez Zarząd Fundacji.

Część 4. Interwencja w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

W przypadku podjęcia przez pracownika Fundacji podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Zarządowi. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.

Interwencja prowadzona jest przez Zarząd Fundacji, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości pracowników oraz zapisane w tym paragrafie.

W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem „Zarząd Fundacji” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie interwencji.

Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez Zarząd Fundacji.

Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Zarządu Fundacji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.

Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.

W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje pracownik który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji.

Wszyscy pracownicy organizacji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

  1. Krzywdzenie ze strony pracownika Fundacji

1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika organizacji osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.

2. Zarząd Fundacji przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Zarząd Fundacji stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. Zarząd Fundacji organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

4. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo kierownictwo organizacji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

5. W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, kierownictwo organizacji powinno zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.

  1. Krzywdzenie przez inne osoby trzecie

1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę trzecią (obcą, bądź spokrewnioną) Zarząd Fundacji przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Zarząd Fundacji stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

2. Zarząd Fundacji organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo kierownictwo organizacji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia kierownictwo organizacji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.

5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach poprzedzających.

  1. Krzywdzenie ze strony rodziców/opiekunów

1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez rodziców/opiekunów Zarząd Fundacji przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka. Zarząd Fundacji stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

2. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo Zarząd Fundacji sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

3. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź - w przypadku przemocy i zaniedbania - konieczności wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach poprzedzających.

  1. Krzywdzenie rówieśnicze

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w organizacji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.

2. Wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.

3. Z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci.

5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczęszcza do organizacji należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z rodzicami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Zarząd Fundacji organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie rodziców dziecka krzywdzącego).

Część 5. Wdrożenie polityki i monitoring

Dokument wchodzi w życie w chwili opublikowania jej pełnej wersji przez Zarząd w sposób dostępny dla wszystkich pracowników.

Wersja dla dzieci oraz nastolatków o specjalnych potrzebach opracowana przez oligofrenopedagoga również zostanie umieszczona na stronie Fundacji.

Wątpliwości dotyczące Polityki

W razie wątpliwości co do interpretacji lub stosowania przepisów niniejszej polityki pracownik może zgłosić potrzebę ich rozstrzygnięcia do koordynatora Polityki.

Koordynator Polityki zgłasza potrzebę rozstrzygnięcia wątpliwości do Zarządu Fundacji.

Zarząd Fundacji dokonuje rozstrzygnięcia wątpliwości, wiążącego w danej sprawie i informuje, za pośrednictwem koordynatora programu, pracownika, który zgłosił potrzebę rozstrzygnięcia wątpliwości.

Naruszenie zapisów Polityki

W razie spostrzeżenia naruszenia zapisów niniejszej Polityki pracownik zgłasza taką informację Koordynatorowi Polityki, lub w razie jego nieobecności, swojemu przełożonemu.

Koordynator Polityki w porozumieniu z Zarządem Fundacji wyjaśnia sprawę i podejmuje kroki w celu zapobiegania podobnym naruszeniom w przyszłości.

Osoba odpowiedzialna za wypełnienie Polityki Ochrony w Instytucie Wiedzy i Kompetencji

Funkcję koordynatora Polityki ochrony dzieci w Instytucie Wiedzy i Kompetencji pełni psycholog dzieci i młodzieży - Marta Łoboda, tel. 606-788-892, adres e-mail: marta.loboda@instytutwiedzy.pl

Osoba odpowiedzialna za monitoring z ramienia Zarządu - Monika Formańska-Żadkowska, tel. 501-726-263, adres e-mail: monika@instytutwiedzy.pl

Monitoring

Niniejszy dokument podlega stałemu monitoringowi i ewaluacji przez kadrę fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji. Przez stały monitoring rozumie się wykonanie procesu ewaluacji min. raz na pół roku. Minimalny zakres ewaluacji dotyczy wykonania przez wszystkich pracowników poniższej ankiety (na jej podstawie Zarząd uchwala poprawki w dokumencie):

1. Czy zapoznałeś/zapoznałaś się z zapisami dokumentu DZIECKO W CENTRUM - Polityka ochrony dzieci i młodych dorosłych przed krzywdzeniem w fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji?

□ Tak □ Nie □ Częściowo

2. W jaki sposób zapoznałeś/zapoznałaś się z zapisami Polityki?

□ Przeczytałam/przeczytałem cały dokument

□ Przeczytałam/przeczytałem części dokumentu, dotyczące mojego stanowiska pracy

□ Wzięłam/wziąłem udział w szkoleniu przeprowadzonym przez koordynatora

□ Główne wątki streścili mi koledzy/koleżanki/przełożony?

□ Inny sposób, jaki? ........................

3. Czy stosujesz w swojej pracy Politykę?

□ Tak □ Nie □ Częściowo

4. Czy w Twoim miejscu pracy, według Twojej oceny, przestrzegana jest Polityka?

□ Tak □ Nie □ Częściowo

5. Czy zaobserwowałeś/łaś naruszenie Polityki w fundacji Instytut Wiedzy i Kompetencji?

□ Tak □ Nie

6. Jeśli tak, to jakich sytuacji dotyczyło naruszenie Polityki?

.......................................................................................

7. Co według Ciebie należałoby włączyć do dokumentu?

.......................................................................................

8. Czy jakieś z treści należałoby usunąć? Jakie? Dlaczego?

.......................................................................................

9. Czy jakiś punkt/zagadnienie należałoby zmienić? Jaki? Dlaczego? W jaki sposób?

.......................................................................................

Wykaz odrębnych załączników do Polityki Ochrony Dzieci Instytut Wiedzy i Kompetencji, dostępnych w siedzibie fundacji:

- Polityka RODO,

- Wzór rejestru przetwarzania danych osobowych dla pracownika,

- Wzór upoważnienia do przetwarzania danych,

- Wzór zgody na przetwarzanie danych (dla osoby pełnoletniej),

- Wzór zgody na przetwarzanie danych dla opiekuna,

- Wzór zgody na upowszechnianie wizerunku (dla osoby pełnoletniej),

- Wzór zgody na upowszechnianie wizerunku dla opiekuna,

- Wzór oświadczenia o niekaralności.